بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN

دکتر بابک کریمی

شیمیدان برجسته

متولد: فروردین ماه سال 1348 شمسی در شهر تهران.

در مهرماه 1353 (هـ. ش) در سن پنج سالگی به دلیل آن که خواندن را زیر نظر پدر در طفولیت آموخته بود، تحصیلات ابتدایی را در دبستان آزادگان از مجموعه گروه فرهنگی پیرایه دانش آغاز کرد. دوره راهنمایی را در مدرسه راهنمایی احمدیه از زیر مجموعه های گروه آموزشی کمال تهران در سال 1358 (هـ. ش) آغاز کرد و در سال 1361 (هـ. ش) به پایان رساند. تحصیلات متوسطه را نیز در دبیرستان حمزه به پایان رساند و پس از اخذ دیپلم، در سال 1366 (هـ. ش) در رشته شیمی محض دانشگاه شیراز پذیرفته شد. آشنایی ایشان با گنجینه اساتید تأثیرگذار و بزرگوار چون دکتر حبیب الله فیروزآبادی، مرحوم دکتر علی اکبر مشفق، مرحوم دکتر احمد بنی هاشمی، مرحوم دکتر مهدی رشیدی، دکتر ناصر ایران پور، دکتر افسانه صفوی و بسیاری اساتید دیگر مسیر کاملا جدیدی را در زندگی حرفه ای ایشان ایجاد کرد. ایشان تحصیلات کارشناسی را در دانشگاه شیراز و کارشناسی ارشد را در دانشگاه مازندران زیر نظر دکتر فرج الله مهناززاده که خود اولین فارغ التحصیل دوره دکتری کشور در رشته شیمی بود انجام داد این دوران پربار انگیزه ای شد تا بعدها برای ادامه تحصیل در دوره دکتری نیز به گروه دکتر فیروزآبادی در فاصله 1374 تا 1377 (هـ. ش) بازگردد. در اوایل سال 1377 (هـ. ش) و درست در آستانه پایان تحصیلات دوره دکتری به توصیه آقای دکتر فیروزآبادی از طرف آقای دکتر ثبوتی برای همکاری در مرکز تحصیلات تکمیلی در علوم پایه زنجان دعوت به همکاری شد. آقای دکتر بابک کریمی عضو هیأت علمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان می باشند و از سال 1395 (هـ. ش) بعنوان رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان فعالیت می نماید. آموزش بیش از 65 دانشجوی کارشناسی ارشد و بالغ بر بیست دانش آموخته دکتری در حوزه مزوحفره که بسیار موفق هستند و خلق و معرفی بیش از 40 ترکیب مزوحفره جدید به نام کشور ایران را در کارنامه دارند. علاوه بر این، به جرأت می توان گفت که آن چه در کشور در گستره آموزش عالی در حوزه ترکیبات مزوحفره در حال انجام و یا شکل گیری است به طور مستقیم یا غیرمستقیم تحت تءثیر دستاوردهای ایشان در مکتب مزوحفره زنجان بوده است. از افتخارات دکتر کیمی می توان به دریافت بورس تحقیقاتی مادام العمر الکساندر فون هومبولدت (Alexandert von Humbildt)- بنیاد الکساندر فون هومبولدت- آلمان- از سال 2004م تا کنون، رتبه اول پژوهش های بنیادی در سی و یکمین جشنواره جوان خوارزمی- سال 1396 (هـ. ش) و انتخاب بعنوان دانشمند بین المللی پراستناد، به عنوان 1 درصد پراستنادترین دانشمندان جهان در فهرست ISI توسط مؤسسه اطلاعات علمی (ISI)، از سال 2006م تا کنون  مؤسسه ISI- آمریکا اشاره کرد.

 

 

تاریخ: 9 بهمن 1397در محل سالن جلسات دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان.

خلاصه ای از برگزاری مراسم:

در راستای تکریم و الگوسازی از سرآمدان علمی و مشاهیر استان، مراسم تکریم و تجلیل از پروفسور بابک کریمی (استاد برجسته شیمی و رتبه اول جشنواره بین‏ المللی خوارزمی در بخش پژوهش‏ های ‏بنیادی در سال 1396)، در محل دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان برگزار شد.

در این مراسم که با حضور دکتر نیک‏سرشت، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری زنجان، جمعی از رؤسا، اساتید برجسته و دانشجویان دانشگاه‏های استان، برگزار شد، پس از تلاوت آیاتی چند از کلام ا.. مجید توسط یکی از قاریان ممتاز استان، ابتدا دکتر ربیعی رئیس بنیاد نخبگان استان، ضمن تبریک فرارسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان انقلاب، اظهار داشت بنیاد نخبگان استان با دو رویکرد مهم شناسایی و هدایت از مستعدین کشور و نیز حمایت از نخبگان و ایجاد زمینه برای اثرگذاری بیشتر آنها در جامعه شکل گرفته است. وی افزود: یکی از زمینه های اثرگذاری نخبگان در جامعه شناساندن آنان به عنوان الگوهای موفق برای نسل جوان می باشد. دکتر ربیعی در ادامه، هدف اصلی از برگزاری این گونه برنامه ها را قدردانی از زحمات، تلاش ها و دستاوردهای نخبگان کشور و همچنین معرفی ابعاد زندگی حرفه ای و شخصی آنها به نسل جوان عنوان داشته و بیان نمود که مراسم تکریم و الگوسازی از پرفسور بابک کریمی نیز در راستای این هدف برنامه ریزی شده است.

در ادامه برنامه، مستندی از زندگی نامه علمی ایشان پخش گردید. سپس، دکتر نیک سرشت معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری زنجان، ضمن اشاره به نقش ویژه نخبگان و برگزیدگان هر جامعه در زمینه توسعه و پیشرفت کشور،  الگوهای هر جامعه را بهترین معرف در خصوص هویت بخشی به یک ملت و تعریف یک ملت دانسته و افزود: ما ایران را بدون فارابی، حافظ، سعدی و خوارزمی نمی توانیم معرفی نماییم. وی، ضمن اشاره به بیانات شهید مطهری که بزرگان در کشورهای توسعه نیافته بویژه ایران دچار حجب معاصرت هستند (یعنی تا زمانی که زنده هستند کسی شناختی از آن ها ندارد)، یکی از راهکارهای افزایش سرمایه اجتماعی را الگوسازی و معرفی الگوها و اسوه ها دانست که این الگوها سبب ابجاد اعتماد به نفس و غرور درونی در دانشجویان شده و به تبع آن غرور و اعتماد ملی و انسجام اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

دکتر نیک سرشت، ضمن اشاره به غفلت از نخبگان، فرار مغزها را زهکشی مغزها دانسته و عنوان داشت که در فرآیند زهکشی مغزها فرد در کشور حضور دارد ولی برنامه ریزی برای معرفی و پررنگ کردن وی وجود ندارد و این امر سبب بی انگیزه شدن نخبگان و جذب آنها توسط کشورهای دیگر می شود. ایشان، ضمن تشکر از دکتر ربیعی در خصوص برگزاری این برنامه، ابراز امیدواری نمود که با تکرار این گونه برنامه ها و معرفی الگوها جلوی زهکشی مغزها گرفته شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری زنجان در پایان، شناسایی نخبگان را از مهمترین رسالت های بدنه اجرائی کشور دانسته و افزود بایستی با برگزاری مجامع و همایش ها، نخبگان شناسایی، معرفی و تکریم گردند و همچنین مرجع رسمی بی واسطه و دائمی برای شنیدن افکار و نظرات آن ها وجود داشته باشد. دکتر نیک سرشت در پایان، نقش دادن به نخبگان در نظام تصمیم گیری و تصمیم سازی جامعه را سبب بالندگی کشور و نهایتاً تبلور بیشتر حرکت نخبه گرایی دانست.

در ادامه برنامه، دکتر بابک کریمی ضمن تشکر از حاضرین جلسه و نیز بنیاد نخبگان استان در خصوص تدارک این برنامه، موفقیت‏ ها و دستاوردهای بدست آمده خود را مدیون زحمات و تلاش های اساتید خود دانست که سبب رشد و نمو ، ترغیب و ایجاد انرژی، حرکت و انگیزه در ایشان شده اند.

رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، در ادامه به مواردی که در طول زندگی خود به آن ها پایبند بوده اند اشاره نموده و عنوان داشت که همواره رشد خود را در کنار رشد دیگران دانسته و اعتقاد داشته اند که برای رشد خود بایستی کسانی که در اطراف خود هستند نیز رشد یابند. ایشان معلمی را فراتر از هر چیزی و نوعی فیاضیت دانسته و بیان داشت همانگونه که خورشید موقع تابیدن فارغ از اینکه نور و گرمایش به کجا برسد، می تابد، معلم نیز بایستی این گونه باشد. دکتر کریمی، هنر یک معلم را تعلیم و رشد آدم های متوسط و حتی ضعیف دانسته و تمام دستاوردهای خود را حاصل تلاش های دانشجویان خود دانست. وی ضمن اشاره به عمر کوتاه انسان ها، تاکید داشت بایستی از لحظه لحظه زندگی خود جهت تحصیل علم و دانش استفاده نموده و از هدر نمودن آن در انجام کارهای کم بها پرهیز نماییم. وی همچنین عنوان داشت برای انجام کارهای بزرگ، لزوماً نیاز به امکانات عریض و طویل نیست و مهم، داشتن فکر بزرگ می باشد که به دنبال خود کارهای بزرگ و امکانات را به همراه خواهد داشت.

دکتر کریمی اظهار داشت که بایستی همواره از لحظه لحظه زندگی خود لذت ببریم چرا که این لذت ها به ما کمک نموده و انرژی می دهند تا علی رغم مشکلات زندگی بتوانیم در مسیر پیشرفت و تعالی حرکت نماییم. وی شب بیداری ها و کار کردن روی یک مطلب علمی به منظور آموزش آن به دانشجویان، انجام موفقیت آمیز پروژه ها توسط دانشجویان و همچنین گره گشایی و حل مشکلات اجرایی در کنار کارهای علمی را لذت بخش ترین امور در زندگی خود قلمداد نمود. در پایان مراسم، به پاس قدردانی از تلاش های علمی پرفسور بابک در انجام تحقیق و پژوهش های بنیادین و کاربردی، تدوین کتاب ها و مقالات سودمند، تربیت شاگردان و استعدادهای برتر در حوزه علم شیمی با اهدای لوح تقدیر و ارج نامه با امضای دکتر ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان و دکتر سعادت فومنی قائم مقام بنیاد ملی نخبگان قدردانی به عمل آمد.

گفتنی است، دکتر بابک کریمی رئیس و عضو هیات علمی (گروه شیمی) دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان و از اعضای شورای علمی بنیاد نخبگان استان می باشد.

مراسم به روایت تصویر

هنرنامه 1

هنرنامه 2

 

  • لطفا در تنظیمات صفحه گروه های خبری را جهت نمایش انتخاب نمایید.