مقدمه
به منظور شفافسازی، برطرف کردن ابهامات احتمالی وکمک به فهم بیشتر مفاهیم بهکار رفته در مقررات اعطای جایزههای تحصیلی، برخی از پرسشهای متداول و پاسخهای آنها در این فصل ارائه شده است.
نخبهکیست؟
فردی برجسته وکارامد با اثرگذاری بارز در خلق و گسترش علم، فنّاوری، هنر، ادب، فرهنگ و مدیریت کشور در چارچوب ارزشهای اسلامی که لازم است ویژگیهای زیر را داشته باشد:
الف. بهرهمندی از هوش، خلاقیت و انگیزة ذاتی
ب. واجد خبرگی و تخصص در حوزهای خاص
ج. دارای اثرگذاری بیبدیل یاکمبدیل در اجتماع تخصصی خود و در چارچوب گفتمان نظام اسلامی
صاحب استعداد برتر (مستعد برتر)کیست؟
فردیکه مستعد نخبگی است لیکن هنوز به آن شرایط دستنیافته و مستلزم فرایند هدایت و تواناسازی برای کسب خبرگی و نهایتاً اثرگذاری بر محیط است. دانشجویان مطلقاً میتوانند در گروه مستعدان برتر قرار گیرند.
آیا میتوان به دانشجویان لفظ «نخبه» را اطلاقکرد؟
خیر! با توجه به تعریف فوق، مشخص استکه دانشجویان تا نخبه شدن راهی طولانی در پیش دارند، ولی میتوان آنها را «مستعد برتر» دانست.
هدف آییننامة اعطای جایزههای تحصیلی چیست؟
در این آییننامه به دنبال آن هستیم که دانشجویان برتر دانشگاهها را در حوزههای «آموزشی»، «پژوهشی» و «فنّاوری» شناساییکنیم و به هریک از آنان مجموعه تسهیلاتی را برای توانمندسازی آنان اعطاکنیم.
ویژگیهای آییننامة جایزههای تحصیلی چیست؟
الف. شناسایی مشمولان از طریق رصد رفتار و فعالیتهای دانشجویان صاحب استعداد برتر
ب. تأکید بر رویکرد تواناسازی دانشجویان در محیط دانشگاه به جای رویکرد صرفاً حمایت مادّی
ج. توجه به مجموعة فعالیتهای نخبگانی دانشجویان در دانشگاه
د. توجه به تنوع استعدادها، هدایت و حمایت از هر دانشجوی مستعد در مسیر رشد استعدادها و توانمندیهای مختص خودش
ه . توجه به رویکرد نهادمحوری (دانشگاه محوری) و هدایت دانشجو در محیط دانشگاه و زیر نظر استاد راهنما
و. توجه به گروههای نخبگانی دانشجویی در کنار تک تک دانشجویان
ز. ایجاد تعهد در دانشجو از طریق ترویج فرهنگکار و تلاش به جای ایجاد توقع
منظور از فعالیتهای نخبگانی چه فعالیتهایی است؟
فعالیتی آگاهانه، خلاقانه و نوآورانه با اثرگذاری محسوس بر پیشرفتکشور در حوزههای مختلف از قبیل: علم، فنّاوری، هنر، ادب، فرهنگ و مدیریت با تأکید بر شناخت مسائل و مشکلاتکشور.
شرایط لازم برای بهرهمندی از جایزههای تحصیلی چیست؟
شرط لازم، احراز یکی از ویژگیهای زیر است؛ لیکن دانشجو باید علاوه بر ویژگیهای ذیل، در قیاس با سایر دانشجویان متقاضی، بیشترین امتیاز را از فعالیتهای نخبگانی کسب کرده باشد:
الف. برگزیدگان المپیادهای دانشآموزی کشوری و جهانی که موفق به کسب مدالهای طلا، نقره یا برنز از این مسابقات شدهاند؛
ب. برگزیدگان آزمونهای سراسری ورود به مؤسسههای کشور (وزارت علوم و بهداشت) در مقاطعکارشناسی،کارشناسی ارشد ناپیوسته و دکتری حرفهای بر اساس نمرة تراز آزمون بیش از 5/2 انحراف معیار از میانگین کل شرکتکنندگان در آزمون؛
ج. افرادی که در المپیادهای ملّی دانشجویی(المپیادهای مورد تأیید وزارت علوم و بهداشت) موفق بهکسب رتبههای اول تا سوم (انفرادی)کشوری شدهاند.
د. افرادی که در آزمونهای جامع، پیشکارورزی، دستیاری در رشتههای پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی و دستیاری فوق تخصصی پزشکی موفق به کسب رتبههای اول تا سوم شدهاند؛
هـ . دانشجویان ممتاز دانشگاهها؛
و. برگزیدگان مرحلة کشوری دانشجویان نمونه در مقاطع کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکتری با معرفی وزارت علوم یا وزارت بهداشت؛
ز. برگزیدگان جشنوارههای علمی، پژوهشی و فنّاورانة مورد تأیید بنیاد؛
ح. مستعدان برتر هنری، ادبی و قرآنی مطابق مقررات بنیاد مشروط بر ادامه تحصیل در رشتههای مرتبط؛
ی. مخترعان برگزیده بر اساس مقررات بنیاد.
چه کسانی بدون ارزیابی میتوانند از جایزههای تحصیلی بهرهمند شوند؟
دانشجویان موضوع بندهای زیر در اولین سال تحصیل در دانشگاه پس از برگزیدگی، بدون محاسبة امتیاز، مشمول جایزههای تحصیلی میشوند؛ ولی برای سالهای بعد لازم است در فرایند ارزیابی قرارگیرند:
الف. برگزیدگان دارای مدال طلا ، نقره یا برنز کشوری در المپیادهای ملّی دانشآموزی؛
ب. برگزیدگان دارای رتبة اول تا سوم در المپیادهای ملّی دانشجویی/ دانشجوی نمونة کشوری مورد تأیید وزارت علوم/ وزارت بهداشت (بدون رعایت سالهای مجاز تحصیل)؛
ج. برگزیدگان دارای رتبة 1 تا 150 در آزمون سراسری ورود به دانشگاه در گروه ریاضی و فنی (در دورة کارشناسی)؛
د. برگزیدگان دارای رتبة 1 تا 100 در آزمون سراسری ورود به دانشگاه در گروه علوم تجربی (در دورة کارشناسی)؛
هـ . برگزیدگان دارای رتبة 1 تا 100 در آزمون سراسری ورود به دانشگاه در گروه علوم انسانی (در دورة کارشناسی)؛
و. برگزیدگان دارای رتبة 1 تا 40 در آزمون سراسری ورود به دانشگاه در گروه هنر (در دورة کارشناسی)؛
ز. برگزیدگان دارای رتبة 1 تا 20 در آزمون سراسری ورود به دانشگاه در گروه زبانهای خارجی (در دورة کارشناسی)؛
ح. برگزیدگان جایزة شهید احدی بنیاد ملّی (دانشآموختگان برگزیده برای تحصیل در دورة دکتری تخصصی).
اگر دانشجو عضو بنیاد باشد ولی هیچ یک از معیارهای مورد تأیید دانشگاه را نداشته باشد آیا مشمول جوایز تحصیلی قرار میگیرد؟
بنیاد ملّی نخبگان عضو ندارد! بلکه به عنوان نهادی حاکمیتی برای سیاستگذاری در خصوص شناسایی و تواناسازی مستعدان و بهکارگیری و الگوسازی نخبگان در جامعه فعالیت میکند. بنابراین اصالتاً هیچ دانشجویی عضو بنیاد نیست و دانشجویان بر اساس مقررات و معیارهای بنیاد مشمول جایزههای تحصیلی خواهند شد. در این فرایند دانشگاه صرفاً وظیفة تأمین دادهها و راستیآزمایی اطلاعات را دارد و انتخاب دانشجویان بر عهدة بنیاد است.
دانشجویان ممتاز دانشگاه براساس چه معیاری انتخاب میشوند؟
دانشجویان ممتاز هر دانشگاه براساس معیارها و مقرراتیکه همان دانشگاه تصویب میکند انتخاب میشوند. بنابراین دانشگاهها خود باید آییننامة دانشجویان ممتاز را تدوین و تصویب کنند و بر اساس آن دانشجویان ممتاز میتوانند در فرایند انتخاب دانشجویان برتر وارد شوند.
ارزیابی،گزینش و بهرهمندی از جایزههای تحصیلی چگونه است؟
دانشجویان متقاضی از هر دانشگاهی و هر شهری در کشور باید اطلاعات تحصیلی و فعالیتهای نخبگانی خود را در سامانة اطلاعاتی بنیاد (به نشانی soraya.bmn.ir) ثبت و سپس گزینة شروع فرایند را در فرایند «درخواست بررسی پرونده برای جایزههای تحصیلی» را در بخش «درخواستهای سامانه» انتخاب کنند. بنیادهای استانی اطلاعات را به کمک دانشگاه محل تحصیل دانشجو راستیآزمایی و سپس برترین دانشجویان انتخاب و از ابتدای سال تحصیلی مشمول جایزههای تحصیلی بنیاد ملّی نخبگان خواهند شد.
نحوة اعطای جوایز به دانشجویان و دریافت مدارک آنان چگونه است؟
لازم است دانشجوی مشمول مدارک و مستندات فعالیتهای نخبگانی خود را تا تاریخ اعلام شده، از طریق حساب کاربری که در سامانة ثریا ایجاد کرده است، بارگذاری کند تا پس از بررسی در بنیاد، اعتبار مربوط به تسهیلات در اختیار وی قرار گیرد.
دانشجویان چگونه میتوانند از فرایند تصمیمگیری در خصوص درخواست خود اطلاع پیدا کنند؟
با مراجعه به سامانۀ اطلاعاتی جوایز تحصیلی.
نقایص پروندههای جوایز تحصیلی چگونه به متقاضیان اطلاع داده میشود؟
از طریق سامانه برای افرادی که حائز شرایط بهرهمندی از جوایز تحصیلی باشند موضوع نقص در مدارک اطلاعرسانی میشود.
دانشجویان برگزیدۀ جوایز تحصیلی تا چه زمان میتوانند درخواستهای خود را برای بهرهمندی از جوایز ارسال کنند؟
فرصت زمانی نامنویسی برای دانشجویان فعلی دانشگاهها تا 6/6/1396 و برای دانشجویان جدید تا پانزدهم مهرماه است.
چه جایزههایی به دانشجویان تعلق مییابد؟
جایزهها در چهار دستة زیر به دانشجویان صاحب استعداد برتر اعطا میشود:
الف. جایزة آموزش: با هدف تسهیل مسیر آموزشی و هدایت دانشجویان برای ورود به عرصة آموزش
ب. جایزة پژوهش: با هدف تسهیل مسیر پژوهشی و هدایت دانشجویان برای ورود به عرصة پژوهش
ج. جایزة فنّاوری: با هدف تسهیل مسیر فنّاورانه و نوآورانه و هدایت دانشجویان برای ورود به عرصةکارآفرینی
د. جایزة فرهنگ: با هدف ارتقای فرهنگ اسلامی ـ ایرانی، تقویت هویت ملّی و رفع نیازهای مادّی و اجتماعی دانشجویان
شایان ذکر است چهار جایزة بالا در سه سطح متناظر با دورههای کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به دانشجویان مشمولِ این مقاطع اعطا میشود.
دانشجویان دورة دکتری حرفهای از جوایزکدام سطح بهرهمند میشوند؟
دانشجویان دورة دکتری حرفهای در سالهای اول تا چهارم تحصیلی، معادل دانشجویان دورة کارشناسی و در سالهای پنجم تا هفتم، معادل دانشجویان دورة کارشناسی ارشد محسوب میشوند.
وزارت علوم ، تحقیقات و فنّاوری/ بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی، سالهای مجاز برای تحصیل در برخی از رشتهها را در دورة کارشناسی پنج سال و در دورة دکتری تخصصی چهار و نیم سال تعیین کرده است. چرا بنیاد برای همة رشتهها صرفاً تا پایان سال چهارم تحصیل جایزة تحصیلی اعطا میکند؟
انتظار بنیاد این است که دانشجویان برتر، در کمترین زمان و با بهترینکیفیت دورة تحصیل خود را به پایان برسانند؛ با توجه به این نکته و حسب مقررات وزارت علوم/ بهداشت، دورة اعطای جایزههای تحصیلی برای دانشجویان دورههای کارشناسی و دکتری تخصصی، چهار سال و برای دانشجویان دورة کارشناسی ارشد ناپیوسته دو سال در نظرگرفته شده است.
جایزهها در چه بازة زمانی به دانشجویان تعلق میگیرد؟
دانشجویانیکه از سوی بنیاد انتخاب میشوند به مدت یکسال تحصیلی (از ابتدای مهرماه هر سال تا پایان خردادماه سال بعد) از جایزههای بنیاد بهرهمند میشوند و برای سالهای بعد لازم است دوباره در فرایند ارزیابی و رقابت با سایر دانشجویان قرارگیرند. البته برای برخی جایزهها نیز تا پایان شهریورماه سال بعد امکان بهرهمندی وجود دارد که تفصیل هر یک در جدول جایزهها آمده است.
چنانچه دانشجو در یک مقطع از تحصیل از این جایزهها استفاده کرده باشد، امکان استفادة مجدد در مقطع تحصیلی دیگر وجود دارد؟
بله! محدودیتی برای استفاده از این جایزهها در مقاطع تحصیلی مختلف وجود ندارد و چنانچه دانشجو بتواند در هر سال تحصیلی بیشترین امتیاز از فعالیتهای نخبگانی را در قیاس با سایر متقاضیانکسب کند، انتخاب میشود و میتواند از این جایزهها بهرهمند شود.
جایزۀ آموزش چه نوع تسهیلاتی را در بر میگیرد؟
چنانچه دانشجویی در فعالیتهای آموزشی موفق باشد این جایزه با هدف تسهیل مسیر آموزشی و توانمند سازی دانشجو در زمینة آموزش به آن تعلق میگیرد و شامل تسهیلات زیر است:
الف. اعتبار توانمندسازی آموزشی
هزینة شرکت دانشجو در کارگاهها و کلاسهای آموزشی مرتبط نظیر زبان خارجی، رایانه و ... و ارائه مدارک مثبتة مالی، به دانشجو پرداخت میشود.
ب. اعتبار آموزشیاری
اعتبار دستیار آموزشی استاد استکه به دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی پس از پذیرش از سوی یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه و براساس قراردادی که دانشگاه با دانشجو منعقد میکند بهصورت ماهانه در هر نیمسال تحصیلی پرداخت میشود.
دانشجویان چگونه از اعتبار توانمندی آموزشی بهرهمند میشوند؟
دانشجو لازم است مدارک مثبتة مالی مبنی بر شرکت در کارگاهها وکلاسهای آموزشی مرتبط نظیر زبان خارجی، رایانه و ... را در سامانة ثریا بارگذاری کند. پس از تأیید بنیاد استان متبوع، مبلغ مذکور به دانشجو پرداخت میشود.
باتوجه به اینکه دانشجویان در تابستان در کلاسهای آموزشی و کارگاهها شرکت میکنند میتوانند از اعتبار توانمندسازی آموزشی بهرهمند شوند؟
اعتبار استفاده از این اعتبار از ابتدای مهرماه هر سال تا پایان شهریورماه سال بعد است.
دانشجویان چگونه میتوانند از اعتبار آموزشیاری بهرهمند شوند؟
برای اخذ این جایزه، دانشجو باید دستیار آموزشی یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه محل تحصیل خود باشد، در اینصورت پس از بارگذاری مدارک مثبته (قرارداد بین دانشگاه و دانشجو) مبنی بر پذیرش دانشجو از سوی اعضای هیئت علمی دانشگاه متبوع بهعنوان دستیار آموزشی در سامانة ثریا و تأیید دانشگاه، مبلغ مذکور به دانشجو پرداخت میشود.
اگر دانشجویی بهصورت حقالتدریس در دانشگاه دیگری تدریس کند، آیا این فعالیت دانشجو را میتوان به عنوان دستیار آموزشی در نظر گرفت؟
خیر! دانشجو باید زیر نظر یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه محل تحصیل خود و در همان دانشگاه، براساس قراردادی که دانشگاه با وی منعقد میکند، به عنوان دستیار آموزشی فعالیت کند.
آیا میتوان دستیار آموزشی دانشگاهی غیر از محل تحصیل خود بود؟
خیر! دانشجو باید زیر نظر یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه محل تحصیل خود، در همان دانشگاه براساس قراردادی که دانشگاه با وی منعقد میکند به عنوان دستیار آموزشی فعالیت کند.
آیا برای دریافت اعتبار آموزشیاری میتوان از عضو هیئت علمی دانشگاهی غیر از محل تحصیل، پذیرشگرفت؟
خیر! باید حتماً از یکی از اعضای دانشگاه محل تحصیل دانشجو، به عنوان استاد قرارداد را تأییدکند.
جایزۀ پژوهش چه نوع تسهیلاتی را در بر میگیرد؟
این جایزه با هدف تسهیل مسیر پژوهشی و توانمندسازی دانشجویان در زمینة پژوهش، شامل تسهیلات زیر است:
الف. اعتبار ارتباطات علمی
شامل کمکهزینۀ اشتراک نشریات علمی داخلی و خارجی، کمکهزینۀ عضویت در انجمنهای علمی، شرکت در کنفرانسها و جشنوارههای انجمنهای علمی، عضویت در پایگاههای تخصصی علمی و تسهیلات خریدکتاب.
ب. اعتبار اجرای پایاننامه یا رساله
به منظور تهیه ملزومات، دستگاهها ، مواد مصرفی موردنیاز پایاننامه/ رساله، بنیاد پس از تصویب طرح پیشنهادی پایاننامه/ رساله، اعتباری را در اختیار دانشجویان مشمول قرار میدهد. هزینهکرد این اعتبار بر اساس هزینههای مورد تأیید استاد راهنما صورت میپذیرد.
ج. اعتبار شرکت در مجامع علمی داخلی
اعتبار «شرکت در مجامع علمی داخلی» به منظور شرکت دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری درکنفرانسها (همراه با ارائة مقاله/ پوستر) وکارگاههای علمی درون کشور و با هدف تسهیل ارتباطات پژوهشی آنان اعطا میشودکه برای هر دانشجو دوبار در سال و با ارائة گواهی نامنویسی در مجمع و نیز اسناد مثبتة مالی قابل پرداخت است.
د. مجوّز و اعتبار شرکت در مجامع علمی خارجی
«مجوّز و اعتبار شرکت در مجامع علمی خارجی» به منظور شرکت دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری درکنفرانسهای علمی خارج ازکشور (همراه با ارائة مقاله) و با هدف تسهیل ارتباطات پژوهشی آنان استکه یکبار در سال و بر اساس اسناد مثبتة نامنویسی در مجمع و تأیید استاد راهنما قابل اعطا است. مجوّز مذکور علاوه بر کنفرانسهای علمی، به منظور شرکت در کارگاهها و دورههای علمی خارج ازکشور با دعوتنامة مجمع و تأیید مؤسسة متبوع نیز صادر میشود.
هـ . اعتبار پژوهشیاری
اعتبار دستیار پژوهشی استاد است و چنانچه دانشجویی مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری در یکی از طرحهای پژوهشی مصوّب اعضای هیئت علمی دانشگاه متبوع همکاری داشته باشد براساس قراردادی که دانشگاه با دانشجو منعقد میکند مبلغی بهصورت ماهیانه در طول هر نیمسال تحصیلی به وی پرداخت میشود.
پرسشگان
و. اعتبار فرصت مطالعاتی داخلی
این اعتبار به منظور ایجاد ارتباط دانشجویان دورة دکتری با نهادهای علمی و فنّاورانة کشور به آنان اعطا میشودکه پس از تصویب استفاده از فرصت مطالعاتی در دانشگاه محل تحصیل و پذیرش از نهاد مقصد، به طور ماهیانه و حداکثر به مدّت نُهماه به دانشجوی مشمول پرداخت میشود.
ز. اعتبار فرصت مطالعاتی خارجی
این اعتبار به منظور ایجاد ارتباط دانشجویان دورة دکتری با نهادهای علمی و فنّاورانة خارج ازکشور به آنان اعطا میشود که پس از تصویب فرصت مطالعاتی در دانشگاه محل تحصیل متبوع و پذیرش از نهاد مقصد، به طور ماهیانه و حداکثر به مدّت شش ماه به دانشجوی مشمول پرداخت میشود. نهاد مقصد باید مؤسسههای معتبر با رتبة کمتر از 200 در رتبهبندیهای جهانی و اولویت موضوع فرصت مطالعاتی، موضوعهای اولویتدارکشور (بر اساس تأیید ستادهای راهبردی توسعة فنّاوری معاونت علمی و فنّاوری ریاست جمهوری) باشد.
ط. اعتبار استفاده از شبکة آزمایشگاهی
این اعتبار به منظور تسهیل و تسریع دسترسی به امکانات مراکز آزمایشگاهی معتبر کشور به مشمولان جوایز تحصیلی در مقاطع تحصیلات تکمیلی، تعلق مییابد.
ی. اعتبار هستة مسئلهمحور پژوهشی
اعتبار «هستة مسئله محور پژوهشی» برای تشکیل هستهای استکه مطابق مقررات طرح شهید احمدی روشن تشکیل شده باشد. مبلغ پرداختی به دانشجو مطابق حق «پژوهشیاری» است و حداکثر معادل یک چهارم اعتبار پرداختی به هر فرد در هسته در اختیار سرپرست هسته قرار میگیرد تا برای پیشبرد امور هسته هزینه شود.
برای اطلاع از رتبۀ زیر 200 مؤسسه مقصد برای فرصت مطالعاتی، کدام نظامهای رتبهبندی مورد نظر بنیاد است؟
رتبۀ مؤسسۀ مقصد در سه نظام رتبهبندی: شانگهای (Shanghai)، تایمز (Times) و کیو.اس. (QS) از دو منظر «رتبة کلی دانشگاه» و «رتبة دانشگاه در رشتة تخصصی» بررسی میشود که رتبة حاصل باید حداقل در دو نظام رتبهبندی از یکی از دو منظر فوق کمتر از 200 باشد.
مشمول جوایز تحصیلی چگونه میتوانند از اعتبار استفاده از شبکۀ آزمایشگاهی بهرهمند شوند؟
برای بهرهمندی از این جایزه، دانشجو باید به وبگاه شبکة آزمایشگاهی فنّاوریهای راهبردی (به نشانی www.labsnet.ir) مراجعه و از میان مراکز آزمایشگاهی عضو شبکه، محل مرتبط را انتخاب و برای بهرهمندی از این جایزه به آنها مراجعهکند.
اعتبار استفاده از شبکة آزمایشگاهی چگونه پرداخت میشود؟
دانشجو میتواند از خدمات مراکز آزمایشگاهی عضو شبکه تا سقف اعتباری تعیینشده بهرهمند شود و این شبکه گزارش هزینهکرد خدمات دریافتشده را برای تصفیهحساب به بنیاد ملّی اعلام کنند.
دانشجویان چگونه میتوانند از اعتبار ارتباطات علمی بهرهمند شوند؟
دانشجو مدارک مثبته مبنی بر «اشتراک نشریات علمی داخلی و خارجی» ، «عضویت در انجمنهای علمی»، «شرکت درکنفرانسها و جشنوارههای انجمنهای علمی»، «عضویت در پایگاههای تخصصی» و «خرید کتابهای علمی» را در سامانة ثریا بارگذاری میکند. پس از تأیید مدارک از سوی بنیاد استان مربوطه، مبلغ مذکور به حساب دانشجو واریز میشود.
اعتبار اجرای پایاننامه/ رساله در چند مرحله پرداخت میشود؟
این اعتبار در طول اجرای پایاننامه/ رساله و با تأیید هزینهکرد از سوی استاد راهنما اعطا میشود.
مبلغ اعتبار اجرای پایاننامه/ رساله چقدر است؟
اعتبار اجرای پایاننامه/ رساله همة گروههای تحصیلی، در دورةکارشناسی حداکثر 6.000.000 ریال، در دورة کارشناسی ارشد حداکثر 13.000.000 ریال و در دورة دکتری حداکثر 20.000.000 ریال است.
اگر دانشجو موضوع پایاننامه یا رسالة خود را در سال قبل از برگزیده شدن به تصویب رسانده باشد و در سال مشمولیت در حال انجام پایاننامه/ رساله باشد، آیا میتواند از این اعتبار بهرهمند میشود؟
بله!
آیا محدودیتی در استفاده از اعتبار شرکت در مجامع علمی وجود دارد؟
این جایزه برای مجامع علمی یا کارگاههای آموزشی داخلی حداکثر دوبار و برای مجامع علمی یا کارگاه آموزشی خارجی یکبار در سال مشمولیت به دانشجویان مقطع کارشناسیارشد و دکتری اعطا میشود. دانشجو در صورتی میتواند از این اعتبار برای شرکت در همایشهای علمی بهرهمند شود که در همایش مقاله داشته باشد و آن را در همایش ارائه کرده باشد.
اعتبار شرکت در مجامع علمی چگونه به دانشجوی مشمول اعطا میشود؟
دانشجو باید مدارک خود مبنی بر پذیرش مقاله از سوی همایش و شرکت در همایش و کارگاهآموزشی را در سامانة ثریا بارگذاری کند. پس از تأیید مدارک از سوی دانشگاه و تأیید بنیاد استان متبوع، اعتبار به دانشجو پرداخت میشود.
دانشجویان چگونه میتوانند از اعتبار پژوهشیاری بهرهمند شوند؟
برای اخذ این جایزه، دانشجو باید دستیار یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه محل تحصیل خود باشد، در اینصورت پس از بارگذاری مدارک مثبته (قرارداد بین دانشگاه و دانشجو) مبنی بر همکاری دانشجو در فعالیتهای پژوهشی مصوّب دانشگاه متبوع بهعنوان دستیار پژوهشی در سامانة ثریا، مبلغ مذکور به دانشجو پرداخت میشود.
شرایط عضو هیئت علمی برای فعالیت دانشجو به عنوان پژوهشیارِ وی چیست؟
عضو هیئت علمی که دانشجو پژوهشیارِ وی است یا باید یک طرح تحقیقاتی داشته باشد یا در آزمایشگاه نیاز به دستیار داشته باشد و یا در تدوین یک کتاب نیاز بهکمک داشته باشد.
چرا اعتبار پژوهشیاری به دانشجویانکارشناسی پرداخت نمیشود؟
بنیاد در زمینة پژوهش انتظار زیادی از دانشجویان این مقطع ندارد و سعی دارد به آنان کمک کند تا با فضای پژوهش آشنا شوند. به همین دلیل اعتبار ارتباطات علمی را برای آنان در نظر گرفته تا به آنان کمک کند تا با این فضا آشنا شوند.
اعتبار فرصت مطالعاتی برای چه مدت به دانشجو اعطا میشود؟
اعتبار فرصت مطالعاتی داخلی حداکثر به مدت نه ماه (از زمان آغاز فرصت) و برای فرصت مطالعاتی خارجی حداکثر به مدت شش ماه (از زمان آغاز فرصت) به دانشجویان مشمول اعطا میشود.
چه مدارکی برای بهرهمندی از اعتبار فرصت مطالعاتی داخلی مورد نیاز است؟
دانشجو لازم است نامة موافقت استاد راهنما، نامة موافقت دانشگاه متبوع و نامة پذیرش مؤسسة مقصد را در سامانة اطلاعاتی بنیاد بارگذاری کند. دانشگاه مدارک را بررسی و در صورت تأیید موضوع را به بنیاد نخبگان استان ارسال میکند.
چه مدارکی برای بهرهمندی از اعتبار فرصت مطالعاتی خارجی موردنیاز است؟
دانشجو باید نامة موافقت دانشگاه متبوع و نامة پذیرش مؤسسة مقصد را در سامانة اطلاعاتی بنیاد بارگذاریکند. دانشگاه در صورت تأیید، مراتب را به بنیاد نخبگان استان اعلام میکند.
مقصد فرصت مطالعاتی خارجی دانشجو چه شرایطی باید داشته باشد؟
دانشگاههای معتبر با رتبة کمتر از 200 در رتبهبندیهای جهانی و اولویت موضوع فرصت مطالعاتی، موضوعهای مرتبط با اولویتهای علم و فنّاوری کشور (با تأیید بنیاد ملّی) است.
چنانچه مؤسسة مقصد نهادی پژوهشی (نه دانشگاهی) باشد آیا امکان استفاده از جایزة فرصت مطالعاتی وجود دارد؟
چنانچه مقصد دانشجو یکی از مراکز پژوهشی (نه دانشگاهی) باشدکه در نظامهای مرسوم رتبهبندی بینالمللی نباشد، لازم است دانشگاه محل تحصیل دانشجو، اطلاعات زیر را دربارة نهاد مقصد مشخص و به بنیاد استان اعلام کند تا موضوع در بنیاد بررسی و تصمیمگیری شود:
1. دلیل انتخاب مرکز پژوهشی به عنوان مقصد فرصت مطالعاتی
2. شاخصهای برتر بودن مؤسسة مقصد نسبت به سایر مؤسسههای علمی
3. امکانات و تجهیزات ویژة مؤسسة مقصد
موضوع فرصت مطالعاتی دانشجو چه شرایطی باید داشته باشد؟
اولویت موضوع فرصت مطالعاتی، موضوعهای اولویتدار پژوهش و فنّاوریکشور (با تأیید بنیاد ملّی) است.
مبلغ کمکهزینة فرصت مطالعاتی چقدر است؟
مبلغ کمکهزینة فرصت مطالعاتی داخل کشور برای دانشجویان مجرد ماهانه 000,000,12 ریال و برای دانشجویان متأهل 000,000,16 ریال (برای نُهماه) است. مبلغکمکهزینة فرصت مطالعاتی خارج از کشور برای دانشجویان مجرد ماهانه معادل ریالی 1000 دلار و برای دانشجویان متأهل ماهانه معادل ریالی 1400 دلار (برای ششماه) است.
اعتبار فرصت مطالعاتی چگونه پرداخت میشود؟
در مرحلة اول، مبلغ کمکهزینة سه ماه (بدون توجه به وضعیت تأهل دانشجو) به صورت علیالحساب و پیش از آغاز فرصت پرداخت میشود. در صورت ارائة مدارکی مبنی بر همراهی همسر در سفر، مابهالتفاوت کمکهزینة متأهلی پرداخت میشود. کمک هزینة سهماهة بعدی با دریافت گزارش سهماهه از دانشجو و تأیید دانشگاه، پرداخت میشود. در صورتی که دانشجو از فرصت مطالعاتی استفاده نکند یا مدتزمان استفادة وی کمتر از اعتبار پرداخت شده باشد، لازم است مبلغ اضافیِ دریافتی را به بنیاد برگرداند.
مبلغ ارز تخصیص یافته به فرصت مطالعاتی چگونه محاسبه میشود؟
پرداخت بنیاد برای فرصت مطالعاتی خارجی، معادل ریالیِ ارز است که بر اساس نرخ رسمی بانک مرکزی محاسبه و پرداخت میشود.
اگر زمان اعزام دانشجو به فرصت مطالعاتی در سال غیرمشمولیت وی باشد چه باید کرد؟
دانشجو باید در سالی که مشمول جایزه است به فرصت اعزام شود تا امکان بهرهمندی از این جایزه را داشته باشد.
آیا امکان بهرهمندی از اعتبار فرصت مطالعاتی خارجی برای دانشجویانی که از اعتبار فرصت مطالعاتی ادارة بورس وزارت علوم ، تحقیقات و فنّاوری استفاده کردهاند، وجود دارد؟
بله! چنانچه دانشجویی مشمول جایزههای تحصیلی شود میتواند از این اعتبار بهرهمند شود و منافاتی با اعتبار پرداختی از سوی وزارت علوم ندارد.
باتوجه به اینکه ممکن است دانشجو در زمان تصویب پروپوزال مشمول این جایزهها شود ولی دفاع نهایی آن بعد از اتمام مشمولیت فرد انجام شود، آیا اعتبار پایاننامه/ رساله به فرد پرداخت میشود؟
بله! دانشجو میتواند تا زمان دفاع از پایاننامه یا رساله، با تأیید استاد راهنما از این اعتبار بهرهمند شود.
به منظور استفاده از اعتبار فرصتمطالعاتی داخل، چه معیارها و شرایطی وجود دارد؟
برای بهرهمندی از اعتبار فرصت مطالعاتی داخل، چنانچه دانشجو مشمول جایزههای تحصیلی باشد، باید از یکی از نهادهای علمی و فنّاورانة داخلِ کشور پذیرش دریافت کند. چنانچه دانشگاه محل تحصیل با فرصت مطالعاتی دانشجو و محل گذراندن فرصت مطالعاتی موافقت کند و مقصد مورد تأیید بنیاد باشد، دانشجو میتواند از این اعتبار استفاده کند. برای استفاده از تسهیلات فرصت مطالعاتی، موضوعهای مرتبط با اولویتهای ستادهای راهبردی توسعة فنّاوری معاونت علمی و فنّاوری در اولویت است.
اعتبار هستة مسئله محور پژوهشی به چه منظوری اعطا میشود؟
اعتبار «هستة مسئله محور پژوهشی» برای تشکیل هستهای استکه مطابق مقررات طرح شهید احمدی روشن متشکل از چند دانشجوی مستعد برتر در دورههای کارشناسی ارشد و دکتری زیرنظر یکی از اعضای هیئتعلمی با هدف همکاری در حل مسئلهای پژوهشی تشکیل شده باشد. این اعتبار به سرپرست هسته تعلق مییابد تا در موارد نیازِ هسته هزینه شود.
تعداد اعضای هستة مسئله محور پژوهشی چند نفر میتواند باشد؟
تعداد اعضای هسته باید حداقل 6 نفر و حداکثر 15 تن از دانشجویان دورههای کارشناسیارشد و دکتری مشمول جایزههای تحصیلی باشد.
اعتبار پرداختی به دانشجویان هستههای مسئله محور پژوهشی چقدر است؟
فعالیت هر یک از دانشجویان در این هستهها به منزلة فعالیت «پژوهشیاری» است و به همین دلیل ماهیانه 5.000.000 ریال به دانشجویان کارشناسی ارشد و 9.000.000 ریال به دانشجویان دورة دکتری تخصصی به مدت نُه ماه اعطا میشود.
موضوع هستههای مسئلهمحور پژوهشی چه شرایطی دارد؟
بنیاد ملّی نخبگان در طول سال تحصیلی موضوعهای پژوهشیِ مختلفی را اعلام میکند. پس از تعیین سرپرست هسته از سوی بنیاد ملّی، دانشجویان میتوانند در آن هسته عضو شوند و از تسهیلات هسته بهرهمند شوند.
آیا به جز اعتبار «پژوهشیاری»، اعتبار مالی دیگری نیز به هستههای مسئلهمحور پژوهشی تعلق مییابد؟
بله! به هر هسته حداکثر برابر با یکچهارم مبلغ پرداختی به هر عضو، در اختیار سرپرست هسته قرار میگیرد تا برای تأمین هزینههای هسته یا تشویق اعضا هزینه کند.
وظایف دانشجویان عضو هستة مسئلهمحور پژوهشی چیست؟
دانشجویان عضو هسته موظفند 15 تا 20 ساعت در هفته روی موضوع پژوهشی هسته و زیرنظر سرپرست هسته فعالیت کنند.
در ازای فعالیت اعضای هستة مسئلهمحور پژوهشی چه مبالغی به آنان پرداخت میشود؟
در صورت تأیید سرپرست هسته مبنی بر فعالیت دانشجوی عضو هسته به مدت 15 تا 20 ساعت در هفته، دانشجو از اعتبار پژوهشیاری (متناظر با مقطع تحصیلی) برخوردار میشود. ضمناً سرپرست هسته مجاز است مبلغ یک چهارم اعتبار هسته (یا بخشی از آن) را برای تشویق اعضا هزینهکند.
آیا دانشجویان میتوانند عضو هستة مسئلهمحور پژوهشی عضو هیئتعلمی دانشگاه غیر محل تحصیل خود شوند؟
بله!
آیا دانشجویان میتوانند از دانشگاههای مختلف در یک هستة مسئلهمحور پژوهشی فعالیت کنند؟
بله!
با توجه به اینکه دانشجویان دورههایکارورزی، پیشکارورزی و... رشتة پزشکی مشغول به کار هستند، آیا میتوان آن را به عنوان دستیار پژوهش یا آموزش درنظر گرفت؟
خیر! حتماً باید یکی از فعالیتهای آموزشیاری یا پژوهشیاری را انجام دهند.
جایزۀ فنّاوری چه نوع تسهیلاتی را در برمیگیرد؟
این جایزه با هدف تسهیل مسیر فنّاورانه و نوآورانه و تواناسازی دانشجویان برای ورود به عرصۀ کارآفرینی، تسهیلات زیر را به دانشجویان صاحب استعداد برتر اعطا میکند:
الف. اعتبار توانمندی کارآفرینی (دورههای آموزشی راهاندازی کاروکسب، تجاریسازی، حقوق مالکیت فکری و ...)
برای آشنایی دانشجویان با فضای فنّاوری و کارآفرینی به آنان اعطا میشود.
ب. اعتبار فنیاری
پس از پذیرش دانشجوی مشمول (کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی) در یکی از شرکتهای زایشی دانشگاه متبوع به عنوان دستیار فنّاورانه براساس قراردادی که دانشگاه با دانشجو منعقد میکند مبلغی بهصورت ماهیانه در هر نیمسال تحصیلی پرداخت میشود.
ج. اعتبار هستة مسئله محور فنّاورانه
اعتبار «هستة مسئله محور فنّاورانه»، برای تشکیل هستهای است که مطابق مقررات طرح شهید احمدی روشن تشکیل شده باشد. مبلغ پرداختی به دانشجو مطابق حق «فنیاری» است و حداکثر معادل یک چهارم اعتبار پرداختی به هر فرد در هسته در اختیار سرپرست هسته قرار میگیرد تا برای پیشبرد امور هسته هزینه شود.
دانشجویان چگونه از اعتبار توانمندیکارآفرینی بهرهمند میشوند؟
دانشجو لازم است مدارک مثبته مبنی بر شرکت در دورههای آموزشیِ فنّاوری و کارآفرینی را برای بارگذاری در سامانة ثریا در اختیار دانشگاه قرار دهد. پس از تأیید مدارک از سوی بنیاد استان مربوطه مبلغ مذکور به دانشجو پرداخت میشود.
دانشجویان چگونه میتوانند از اعتبار فنیاری بهرهمند شوند؟
برای اخذ این جایزه، دانشجو باید دستیار فنّاورانه در یکی از شرکتهای زایشی دانشگاه محل تحصیل خود باشد، در اینصورت پس از بارگذاری مدارک مثبته (قرارداد بین دانشگاه و دانشجو) مبنی بر پذیرش دانشجوی مشمول در یکی از شرکتهای زایشی دانشگاه متبوع به عنوان دستیار فنّاورانه در سامانة ثریا، مبلغ مذکور به دانشجو پرداخت میشود.
آیا میتوان از طریق پارکهای علم و فنّاوری و شرکتهای دانشبنیان مستقر در آن برای بهرهمندی از اعتبار فنیاری استفاده کرد؟
برای اخذ این جایزه دانشجو باید دستیار فنّاورانه در یکی از شرکتهای دانشبنیان مرتبط با دانشگاه محل تحصیل خود باشد. در صورتیکه استاد میزبان دانشجو در مرکز رشد یا پارک علم و فنّاوری وابسته به دانشگاه حضور داشته باشد، بله!
جایزة فنّاوری با چه هدفی در نظرگرفته شده است؟
جایزه فنّاوری به منظور ورود دانشجویان به فضای کارآفرینی و آشنا شدن آنان با بازار کار و فنّاوری در نظرگرفته شده است.
اعتبار هستة مسئله محور فنّاورانه به چه منظوری اعطا میشود؟
اعتبار «هستة مسئله محور فنّاورانه» برای تشکیل هستهای استکه مطابق مقررات طرح شهید احمدی روشن متشکل از چند دانشجوی مستعد برتر در دورههای کارشناسی ارشد و دکتری زیرنظر مدیر عامل/ رئیس هیئتمدیرة یکی از شرکتهای تولیدی/ خدماتی با هدف ایجاد محیطی همافزا برای فعالیتهای فنّاورانة دانشجویان برتر و حل مسئلهای نوآورانه تشکیل شده باشد.
تعداد اعضای هستة مسئله محور فنّاورانه چند نفر میتواند باشد؟
تعداد اعضای هسته باید حداقل 6 نفر و حداکثر 15 تن از دانشجویان دورههای کارشناسیارشد و دکتری مشمول جایزههای تحصیلی باشد.
اعتبار پرداختی به دانشجویان هستههای مسئله محور فنّاورانه چقدر است؟
فعالیت هر یک از دانشجویان در این هستهها به منزلة فعالیت «فنیاری» است و به همین دلیل ماهیانه 5.000.000 ریال به دانشجویان کارشناسی ارشد و 9.000.000 ریال به دانشجویان دورة دکتری تخصصی به مدت نُه ماه اعطا میشود.
موضوع هستههای مسئلهمحور فنّاورانه چه شرایطی دارد؟
بنیاد ملّی نخبگان در طول سال تحصیلی موضوعهای فنّاورانة مختلفی را اعلام میکند. پس از تعیین سرپرست هسته از سوی بنیاد ملّی، دانشجویان میتوانند در آن هسته عضو شوند و از تسهیلات هسته بهرهمند شوند.
آیا به جز اعتبار «فنیاری»، اعتبار مالی دیگری نیز به هستههای مسئلهمحور فنّاورانه تعلق مییابد؟
بله! به هر هسته حداکثر برابر با یک چهارم مبلغ پرداختی به هر عضو، در اختیار سرپرست هسته قرار میگیرد تا برای تأمین هزینههای هسته یا تشویق اعضا هزینه کند.
وظایف دانشجویان عضو هستة مسئلهمحور فنّاورانه چیست؟
دانشجویان عضو هسته موظفند 15 تا 20 ساعت در هفته روی موضوع هسته و زیرنظر سرپرست هسته فعالیت کنند.
در ازای فعالیت اعضای هستة مسئلهمحور فنّاورانه چه مبالغی به آنان پرداخت میشود؟
در صورت تأیید سرپرست هسته مبنی بر فعالیت دانشجوی عضو هسته به مدت 15 تا 20 ساعت در هفته، دانشجو از اعتبار فنیاری (متناظر با مقطع تحصیلی) برخوردار میشود. ضمناً سرپرست هسته مجاز است مبلغ یک چهارم اعتبار هسته (یا بخشی از آن) را برای تشویق اعضا هزینهکند.
آیا دانشجویان میتوانند از دانشگاههای مختلف در یک هستة مسئلهمحور فنّاورانه فعالیتکنند؟
بله!
آیا برای قراردادهای مربوط به آموزشیاری، پژوهشیاری و فنیاری الگوی مشخصی از سوی بنیاد وجود دارد؟
بله! بنیاد الگویی را تهیه کرده و در اختیار دانشگاهها قرار داده است.
جایزۀ فرهنگ چه نوع تسهیلاتی را دربر میگیرد؟
این جایزه با هدف ارتقای فرهنگ اسلامی ـ ایرانی، هویت بخشی ملّی و رفع نیازهای مادّی و اجتماعی دانشجویان تسهیلات زیر را به دانشجویان صاحب استعداد برتر اعطا میکند:
الف. راتبۀ دانشجویی
مبلغی بهصورت ماهیانه و در ازای کار دانشجویی به منظور تأمین بخشی از هزینههای تحصیل به دانشجو اعطا میشود.
ب. ودیعة اجارۀ مسکن
با استفاده از ظرفیت صندوق رفاه دانشجویی مبلغی به صورت قرضالحسنه به عنوان تأمین ودیعة مسکن در اختیار دانشجویان متأهل قرار میگیرد. این مبلغ بعد از دانشآموختگی از سوی دانشجو بازپرداخت میشود.
ج. هدیۀ ازدواج
این هدیه با هدف ترغیب سنت حسنة تشکیل خانواده اعطا میشود و منوط به ازدواج در سال مشمولیت دانشجوست.
د. اعتبار برنامههای فرهنگی
بنیاد اعتبار مربوط به این جایزه را به فرد اعطا نمیکند بلکه این اعتبار به صورت متمرکز از طریق معاونت فرهنگی بنیاد هزینه میشود.
شرایط لازم برای استفاده از اعتبار مربوط به راتبة دانشجویی چیست؟
دانشجویان مشمول باید در ازای دریافت این مبلغ، ماهیانه 20 ساعت کار دانشجویی در دانشگاه محل تحصیل خود داشته باشند و دانشگاه گزارش آن را در سامانة ثریا بارگذاری کند.
مصادیقکارهای دانشجویی برای بهرهمندی از راتبه چیست؟
کارهای مختلف دانشجویی در دانشگاهها تعریف شدهاند که از جملة آنها میتوان به کار در کتابخانه ،کار در مرکز رایانه ، کار در خوابگاه، کار در مراکز فرهنگی دانشگاه،کار در مسجد،کار در رستوران و ... اشاره کرد.
آیاکاری راکه دانشجویان در شرکتهای خصوصی غیرمرتبط با دانشگاه انجام میدهند میتوان به عنوان ساعات کار دانشجویی برای بهرهمندی از «راتبة دانشجویی» محسوب کرد؟
خیر! روح حاکم برآییننامه این است که دانشجو از محیط دانشگاه خارج نشود و کار دانشجویی خود را در همان محیط (از قبیل آزمایشگاه، کتابخانه و ...) انجام دهد.
راتبة دانشجویی چگونه پرداخت میشود؟
این راتبه در هر نیمسال تحصیلی در دو قسط (در پایان ماه اول مربوط به 2 ماه اول و در پایان ماه سوم مربوط به 5/2 ماه بعد) به دانشجویان برگزیده اعطا میشود. دانشجویان مشمول باید در ازای دریافت این مبلغ، ماهیانه 20 ساعت کاردانشجویی در دانشگاه محل تحصیل خود داشته باشند و دانشگاه گزارش آن را در پایان نیمسال در سامانة ثریا بارگذاری کند. معرفی دانشجو به عنوان متقاضی کار دانشجویی برای هر نیمسال تحصیلی باید انجام شود. برای دانشجویان متأهل لازم است سند ازدواج دانشجوی مشمول از طریق سامانة ثریا در اختیار بنیاد قرارگیرد.
آیا فردیکه از اعتبار آموزشیاری ، پژوهشیاری یا فنیاری استفاده میکند میتواند در قبالکار دانشجویی از راتبة دانشجویی هم بهرهمند شود؟
خیر! چنانچه دانشجو مشمول اعتبار «آموزشیاری»، «پژوهشیاری»، «فنیاری» یا «فرصت مطالعاتی داخلی یا خارجی» باشد این راتبه به او تعلق نمییابد.
وام ودیعة مسکن به دانشجویان مشمول چگونه اعطا می شود؟
این جایزه صرفاً به دانشجویان متأهل اعطا میشود. بههمین منظور بنیاد اسامی دانشجویان مشمول را به صندوقهای رفاه دانشجویی در وزارت علوم/ وزارت بهداشت یا سایر نهادهای مالیِ مورد تأیید خود اعلام میکند. در نهایت دانشجو مدارک مربوط به اجارة مسکن را به صندوق رفاه دانشجویی ارائه میکند و از وام بهرهمند میشود.
آیا اگر دانشجو و همسرش هر دو مشمول جایزة تحصیلی باشند، میتوانند دو بار از وام ودیعة مسکن استفاده کنند؟
خیر! صرفاً یک وام ودیعة مسکن به چنین خانوادهای تعلق مییابد.
مدت زمان بهرهمندی دانشجو از وام ودیعة مسکن چقدر است؟
دانشجو میتواند از زمان دریافت (در دورة مشمولیت دانشجو) تا پایان دورة تحصیل در آن مقطع از این اعتبار بهرهمند شود. چنانچه دانشجو پس از دانشآموختگی بلافاصله در مقطع تحصیلی بعد پذیرفته شود، مجاز خواهد بود تا پایان مقطع بعد از این جایزه بهرهمند شود.
مدارک مورد نیاز برای دریافت هدیة ازدواج چیست؟
چنانچه دانشجو در سال مشمولیت خود ازدواج کرده باشد باید اسناد ازدواج خود را در سامانة ثریا بارگذاری کند.
آیا هدیة ازدواج به همة مشمولان متأهل اعطا میشود؟
خیر! هدیة ازدواج صرفاً به مشمولانی اعطا میشودکه تاریخ عقدشان در سال مشمولیت باشد.
آیا آموزشیاری، پژوهشیاری و فنیاری سابقة شغلی محسوب میشوند؟
بله! در صورت بهرهمندی دانشجو از اعتبار آموزشیاری ، پژوهشیاری، فنیاری یا فرصت مطالعاتی و در صورت تمایل و درخواست دانشجو، برای وی بیمة اشتغال لحاظ میشود.
بیمة اشتغال چه مزایایی دارد؟
مزایای بیمة اشتغال عبارتند از: مستمری بازنشستگی ، مستمری ازکارافتادگیکلی / جزئی و مستمری بازماندگان
دانشجویان چگونه میتوانند از بیمة اشتغال بهرهمند شوند؟
آموزشیاران ، پژوهشیاران و فنیاران برای بهرهمندی از مزایای این تسهیلات لازم است پس از اطلاعرسانی بنیاد، شخصاً با در دست داشتن مدارک زیر به شعبة منتخب سازمان تأمین اجتماعی استان خود، (که از سوی بنیاد نخبگان استان اعلام میشود)، مراجعه کرده، مراحل مربوط به عقد قرارداد بیمة اشتغال (شامل: احراز هویت ، معاینههای پزشکی ، تشکیل پرونده و امضای قرارداد) را با سازمان تأمیناجتماعی انجام دهند. مدارک مورد نیاز برای بیمة اشتغال عبارتند از:
الف. شناسنامه و تصویرِ همۀ صفحههای آن
ب. کارت ملی و تصویر پشت و روی آن
ج. دو قطعه عکس 4×3 با زمینة سفید
د. شماره بیمة قبلی (در صورت وجود)
هـ . دفترچة بیمة تأمین اجتماعی بیمة قبلی ( در صورت وجود)
شایان ذکر است شروع بیمة اشتغال از تاریخ ارائه تقاضای دانشجو به شعبة منتخب تأمین اجتماعی محاسبه میشود.
یادآورمیشود اطلاعیههای مرتبط با بیمة درمان و بیمة تکمیلی از طریق نشانی http:// bimeh.bmn.ir منتشر میشود.
تفاوت خدمات درمانی بیمة تکمیلی و بیمة پایه چیست؟
بیمة تکمیلی برای جبران بخشی از هزینههای درمانی ناشی از بیماری و یا حادثه که در تعهد بیمهگر پایه (تأمین اجتماعی، خدمات درمانی، ایرانیان، سلامت و...) نبوده، مورد استفاده قرار میگیرد. بیمة مکمل تعهداتی را که بیمة پایه تقبل نمیکند (یا بخشی از آن را متقبل میشود)، پوشش میدهد و به افرادی اختصاص مییابدکه دارای بیمة پایه هستند.
آیا به همة مشمولان جوایز تحصیلی، بیمة تکمیلی تعلق مییابد؟
بله! لیکن پرداخت بخشی از حق بیمة تکمیلی بر عهدة دانشجوست.
آیا میتوان در زمان فرصت مطالعاتی از اعتبار راتبة دانشجویی یا اعتبارات آموزشیاری، پژوهشیاری و فنیاری استفادهکرد؟
خیر! با توجه به اینکه این اعتبارات به ازای کار دانشجویی یا انجام خدماتی در دانشگاه محل تحصیل پرداخت میشود از آغاز فرصت مطالعاتی به دلیل عدم حضور دانشجو در دانشگاه محل تحصیل، این اعتبارات پرداخت نمیشود.
تعداد دفعاتیکه هر دانشجو در یک مقطع از تحصیلی میتواند از این جایزهها استفادهکند، چند مورد است؟
اگر دانشجو در هر سال تحصیلی در رقابت با سایر دانشجویان برگزیده شود، میتواند هرساله از جایزهها بهرهمند شود.
در ستون توضیحات جدولهای جایزهها اعطای برخی موارد در «سال مشمولیت» و برخی دیگر «سال تحصیلی مشمولیت» ذکر شده است. تفاوت این دو چیست؟
«سال تحصیلی مشمولیت» ابتدای مهرماه هر سال تا پایان خردادماه سال بعد و «سال مشمولیت» از ابتدای مهرماه هر سال تا پایان شهریور ماه سال بعد، در نظرگرفته میشود.
چرا در جدول امتیاز حاصل از فعالیتهای نخبگانی دانشجویان، صرفاً به مقالههایی که در پنج سال اخیر منتشر شدهاند، امتیاز داده میشود؟
یکی از شاخصهای دانشجوی برتر، استمرار داشتن فعالیتهای نخبگانی وی است و تعداد مقالههایی که دانشجو طی پنج سال منتهی به زمان درخواست بهرهمندی از جایزههای تحصیلی منتشر کرده است، نشاندهندة میزان پویایی پژوهشی وی طی سالهای اخیر است.
چرا بنیاد برای انتشار مقاله در دورة کارشناسی امتیازی در نظر نمیگیرد؟
انتظار اصلی از دانشجوی کارشناسی این استکه در این دوره به فعالیتهای آموزشی بپردازد تا در مقاطع بعدی بتواند وارد فعالیتهای پژوهشی نیز شود.
چرا بنیاد برای تألیف یا ترجمه کتاب از سوی دانشجویان، امتیازی در نظر نمیگیرد؟
تألیف/ ترجمة کتاب فعالیتی است که مستلزم دانش وسیع و عمیق از مبانی موضوع و تسلط به اصول زبان مبدأ و مقصد (بهویژه در ترجمه) است که با توجه به وظایف دانشجو در دورة تحصیل، این موضوع از عهدة او خارج است (و به همین دلیل هم در هیچکجای جهان، دانشجو کتاب علمی نمینویسد) و لذا بنیاد اصالتاً تألیف/ ترجمة کتاب در دورة دانشجویی را جزء فعالیتهای نخبگانی نمیشمارد.
چرا بنیاد برای دانشجویی که در میان همدورههای خود رتبة اول یا دوم را کسب کرده است، امتیازی در نظر نمیگیرد؟
امتیاز در نظرگرفته شده برای میانگین کلّ دروس گذرانده (که با توجه به رشته و دانشگاه محل تحصیل دانشجویان، همسانسازی نیز میشود) نشاندهندة میزان توانمندی آموزشی دانشجو به صورت مستقل است؛ در حالی که رتبة دانشجو در بین همدورههای خود، وابسته به میزان توانمندی همدورههای دانشجو است. ضمناً لحاظ امتیاز برای کسب رتبة برتر میان همدورهها، درکنار لحاظ امتیاز برای میانگینکلّ تحصیلی، در واقع لحاظ دو بار امتیاز برای یک فعالیت است. از این رو امتیاز درنظرگرفتهشده برای میانگین آموزشی، برای این موضوع کفایت میکند.
چرا بنیاد برای کسب رتبة برتر در آزمون ورودی دورة دکتری تخصصی امتیازی در نظر نمیگیرد؟
آزمونهای ورود به دورة دکتری تخصصی، بین داوطلبان معدود و به صورت جداگانه در رشتههای مختلف برگزار میشودکه کسب رتبه در آن ملاک مناسبی برای ارزیابی ظرفیتهای دانشجوی دورة دکتری تخصصی نیست.
چرا بنیاد برای فعالیت دانشجو در شرکتهای دانشبنیان امتیازی در نظر نمیگیرد؟
در شناسایی دانشجویان برتر، توجه اصلی معطوف به فعالیتهای دانشجو در دانشگاه است، در حالی که فعالیت در شرکتهای دانشبنیان، مربوط به زمان دانشآموختگی است و امتیاز آن هم در تسهیلات دانشآموختگان (از قبیل تسهیلات نظاموظیفه) لحاظ میشود.
آیا بنیاد برای رتبههای برتر جشنوارة فنآفرینی شیخ بهایی امتیازی در نظر میگیرد؟
بله! جشنوارة فنآفرینی شیخ بهایی دارای دو بخش «فنآفرینان» و «طراحان کسب و کار» است که در بخش فنآفرینان، شرکتها (و نه افراد) و در بخش طراحان کسبوکار، افراد حقیقی در رقابت شرکت میکنند. از این رو چنانچه دانشجویی برگزیدة بخش «طراحانکسبوکار» باشد، مشمول امتیاز خواهد شد.
آیا تنها دانشجویان روزانة دانشگاهها، مشمول این جوایز میشوند یا سایردانشجویان (شبانه، نوبت دوم، نیمهحضوری و ...) نیز میتوانند از این جوایز بهرهمند شوند؟
ملاک بنیاد دانشجویانی است که در فرایند شناسایی دانشجویان برتر انتخاب میشوند و نظام آموزشی دانشجویان مبنای عمل بنیاد نیست.
آیا دانشگاه آزاد اسلامی نیز مشمول این آییننامه میشود؟
بله! تمامی دانشجویان دانشگاههای کشور (و از جمله همة واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی) نیز میتوانند در فرایند شناسایی دانشجویان برتر وارد شوند و در صورت انتخاب نهایی، مشمول جایزههای تحصیلی بنیاد شوند.